Wednesday 25 March 2009

SAYA ADALAH SAYA..

Saya adalah orang yang kagum dengan diri sendiri. Bila saya berpeluang untuk fikir dan renung dalam2 tentang diri saya, saya rasa saya ada keistimewaan sendiri yang mungkin tidak nampak secara lahiriah (bukan nak membangga diri..cuma perasan aje!) Saya suka membaca buku2 motivasi, buku2 tentang personaliti, tentang kesihatan dan penjagaan diri dan macam2 lagi kecuali politik! Saya memang tak minat langsung dengan politik!



Waktu saya bersekolah rendah dulu, bila cikgu tanya apa cita2 kamu..berikan 3 cita2. Salah satunya ialah menjadi kaunselor. Saya pun tak tahu macamana murid darjah 2 boleh berfikir untuk menjadi kaunselor. Pensyarah adalah cita2 saya yang pertama dan guru adalah cita2 saya yang ketiga. Minat saya terhadap bidang psikologi dan kaunseling amat mendalam hinggalah sekarang. Bila saya fikir, saya pun tak sangka dan tak tahu bagaimana saya boleh menjadi seorang pensyarah...Ekonomi pulak tu!


Waktu belajar, sejak dari sekolah rendah saya ada ramai kawan..Bukan setakat itu, ramai orang kenal saya walaupun saya tak kenal ramai orang. Sejak kecil lagi, saya sedar bahawa mimpi2 saya banyak yang menjadi kenyataan..and its real! Sebiji macam mimpi..! Bila saya meningkat dewasa pun keadaan yang sama berlaku..bukan setakat mimpi..tapi saya mendapat ilham atau petunjuk waktu sedang solat. Misalnya, keputusan2 peperiksaan saya, saya tahu terlebih dahulu waktu saya solat..seolah2 ternampak dengan nyata gred dan 'point' yang saya dapat. Bila keputusan sebenar keluar, memang sah itulah keputusan peperiksaan saya. Kadang2 emak saya bertanya, "macamana kamu boleh bermimpi macam tu, ya? " Saya pun tak tahu jawapannya. Cuma, satu aje pegangan saya..ALLAH ITU ADIL.


Saya bukanlah percaya sangat pada ramalan2 bintang atau 'tok nujum'..Satu hari kawan saya melihat tarikh lahir saya. Kata beliau, menurut kitab Tajul Muluk, saya ni orang yang popular (maksudnya disukai dan dikenali ramai orang). Dia tanya saya, 'betul ke?' Saya terdiam sekejap..merenung balik kehidupan saya masa lalu..Hmmm..betul..masa saya di MRSM dulu ramai orang sukakan saya. Kalau saya tolong kawan jaga kedai koperasi, ramai betul pelajar2 lelaki yang akan menyerbu. Saya tak tahu kebetulan atau tidak, tapi bila ramai yang menyerbu (sebab nak tengok saya kot..) kenalah membeli! Hinggakan kawan saya kata, 'lainkali kalau nak untung, suruh Zura ajelah jaga kedai'. Tapi..maaf..saya bukan AJK kedai.


Waktu keputusan UPSR anak saya nak keluar (November lepas), pagi tu waktu saya solat dan berdoa, saya ternampak keputusan yang bakal diperolehi..3A2B. Saya cuba nak memadamkannya tapi tak boleh. Hari tu saya bersemangat, minta keluar pejabat, pulang ke Labis untuk bersama dia mengambil keputusan. Sepanjang perjalanan selama 40 minit, saya berdoa agar apa yang saya nampak tidak berlaku. Akhirnya apabila keputusan keluar, memang sah! Itulah keputusannya.


Saya ni suka menyelesaikan masalah orang. Saya lah tempat kawan2 mencurahkan perasaan, mendapatkan nasihat..Pada pelajar pun sama..saya suka memberi nasihat (bukan berleter) dengan meletakkan diri saya di tempat mereka. Di kalangan kawan2 dalam jabatan pun sama, seboleh mungkin saya akan cuba menyelesaikan segala kekusutan dengan baik agar semua orang berpuas hati. Itulah saya...


Setiap hari, saya akan berdoa, agar saya terus kuat, terus menjadi orang yang paling sabar dan menjadi orang yang berjaya..Mungkin ada kekangan2 yang tidak dapat saya kawal sepenuhnya tapi saya akan cuba menjadi yang terbaik yang saya mampu. Bagi saya, yang penting, hati kena IKHLAS..dan sentiasa ingat bahawa ALLAH ITU ADIL.

No comments:

Post a Comment