Tuesday 10 March 2009

Puteri...

Tidak ada perpisahan yang tidak menyakitkan. Apatah lagi bila berpisah dari orang yang kita sayang, anak2 misalnya...Setelah 5 hari menghabiskan cuti sakit bersama anak2 di kampung, hari ini saya pulang ke rumah dengan satu perasaan yang sangat sayu. Mungkin itulah perasaan seorang ibu, malah mana2 ibu di dunia ini tidak akan mampu untuk berpisah dengan insan yang bernama anak.

Selama 5 hari melihat anak-anak ke sekolah, balik sekolah, terutamanya Ika, anak ke empat yang manja dengan saya. Dia meminta saya memanggilnya 'puteri' sebab dia cantik, katanya. Masih teringat jeritan 'puteri' memberi salam waktu pulang dari sekolah, teringat teriakan 'puteri' memanggil 'mama' dan bercerita kisah dia di sekolah..semuanya membuatkan saya sedih..lebih2 lagi selepas kehilangan kandungan ini. Paling sedih bila 'puteri' saya menangis-nangis waktu kami nak bertolak balik malam tadi. Puteri menangis nak mengikut kami. Saya menangis dalam kereta. Saya tak tahan..Kalau ikutkan hati, nak saja saya bawa 'puteri' saya yang keempat tu tinggal bersama saya. Tapi ada faktor2 lain yang membuatkan saya meninggalkan anak2 di kampung. Mujurlah kampung saya hanya 30 minit saja dari rumah. Bila ada waktu terluang, kami akan pulang melihat anak2..

Pagi2 tadi saya mendapat panggilan telefon dari emak, katanya Ika tak nak ke sekolah. Saya bercakap dengan 'puteri' saya, memujuk dia ke sekolah..Dia asyik menangis...Saya sebak..Saya terus memujuk, akhirnya..saya berikan telefon kepada suami. Biarlah dia yang memujuk. Saya tak sanggup nak mendengar tangisan 'puteri' kesayangan saya..Bila tengahari, saya menelefonnya, bercakap dengannya, tanya 'puteri' tentang sekolah...dan yang lucunya bila saya tanya, "Best tak pergi sekolah tadi..?" Puteri menjawab, "Best...tadi adik..." dia terus bercerita. Alahai anak2..bila dah jumpa kawan2, hilang semua sedih...Apa2 pun..duhai anak...dikaulah permata hatiku...

No comments:

Post a Comment