Friday 13 March 2009

PEMIMPIN UNTUK DIPIMPIN

Semua orang adalah pemimpin. Paling mudah menjadi pemimpin bagi diri sendiri. Seorang pemimpin bertanggungjawab atas keputusan yang diambilnya sendiri, bertanggungjawab ke atas risiko yang bakal dihadapi dari keputusan yang dibuat. Seorang pemimpin bertanggungjawab atas amanah yang telah diberi. Untuk menjadi pemimpin yang baik, perlu ada keredhaan, keikhlasan. Apatah lagi untuk menjadi seorang pemimpin dalam sesebuah keluarga atau sesebuah unit, jabatan atau organisasi.

Bagaimana seseorang itu boleh menjadi pemimpin yang baik kalau dirinya sendiri tidak terpimpin? Bagi saya, ia cukup mudah. Memimpin diri sendiri supaya berdisplin, sentiasa berada di jalan yang benar dan lurus, sentiasa jujur dan amanah, sentiasa bersedia memikul tanggungjawab dan amanah dan seorang pemimpin itu harus bersedia menanggung risiko..Itu semua adalah ciri-ciri pemimpin. Jika seseorang itu mampu mempunyai ciri2 tersebut, kenapa dia tidak boleh menjadi pemimpin? Tak susah, kan? Ia akan menjadi susah jika ia hanya dilakukan bukan dari HATI. Ia akan menjadi susah jika tidak ada keikhlasan dan kejujuran.

Menjadi seorang pemimpin, tidak boleh 'bias' (perasaan berat sebelah), sama ada seorang pemimpin dalam rumahtangga, unit, jabatan, apatah lagi satu organisasi. Sebagai manusia biasa, kita cenderung untuk menjadi 'bias'. 'Bias' dalam memberi markah atau menilai prestasi kerja seseorang, 'bias' apabila nak memberi satu2 kerja atau tanggungjawab, 'bias' dalam memberi penghargaan atau pujian. Kenapa terjadi begitu? Kerana sifat manusia sendiri yang lemah dengan kecantikan, kalah dengan kelembutan, tewas dengan sifat lahiriah..Adakah ini pemimpin yang baik dan sebenar2nya pemimpin?

Pemimpin yang baik mempunyai hati yang ikhlas dan jujur..memimpin kerana Allah..bekerja kerana Allah. Pemimpin yang cemerlang akan menghasilkan insan yang cemerlang juga. Pemimpin akan menilai orang dari HATI bukan dari perasaan dan bukan dari pandangan mata. Semoga kita semua dijadikan Allah sebagai seorang pemimpin yang memimpin kerana ALLAH...Amin.

No comments:

Post a Comment