Wednesday 18 March 2009

MENIRU

Melihat perbuatan meniru oleh seorang pelajar waktu di dalam kelas pagi semalam sangat menghampakan saya. Saya ni bukanlah seorang pensyarah yang suka berleter di dalam kelas. Sekali sekala saya akan memberi tazkirah, mengingatkan mereka akan tanggungjawab sebagai seorang pelajar dalam organisasi ini, sebagai seorang anak kepada ibu bapa yang jauh di kampung serta sebagai rakyat Malaysia yang berbangsa melayu. Bagi saya, perbuatan meniru itu adalah satu perbuatan yang tak patut sangat dibuat. Kenapa mesti meniru sedangkan semua topik yang saya keluarkan waktu kuiz semalam telah diajar, telah diberi tutorial dan sebahagiannya pula telah dibincangkan. Malah, ada dua soalan kuiz tersebut telah dibuat dalam sesi tutorial (sepatutnya).

Saya simpati sebenarnya kepada mereka yang meniru. Kenapa? Kerana bagi saya, mereka ini tidak dapat kepercayaan dari diri sendiri. Usahkan mendapatkan kepercayaan dari orang lain, malah dari diri sendiri pun tak mampu nak dapat. Bagi saya, kepercayaan itu sangat penting, apatah lagi kepercayaan yang telah diberi oleh orang lain kepada kita. Sekali sahaja kita merosakkan kepercayaan tersebut, ia akan memudarkan perhubungan untuk selama-lamanya...

No comments:

Post a Comment