Tuesday 17 March 2009

Patutkah menipu...?

Perlukah menipu...? Satu persoalan yang saya rasa sungguh subjektif jawapannya. Kenapa subjektif? Bukankah menipu itu dosa..? Subjektif kerana inilah alasan yang selalu akan dibuat oleh para lelaki yang menduakan isteri atau kekasih hati. Bagi saya mereka ini adalah golongan yang kreatif..kreatif mencipta alasan supaya ia nampak realistik! Bukan sembarangan orang pandai bermain kata2 dan bukan sembarangan orang pandai mencipta alasan. Ada orang baru cuba nak menipu, tapi terpancar dari riak wajahnya yang dia telah menipu. Orang2 seperti ini bagi saya adalah orang yang dilindungi Allah..Kenapa? Kerana Allah menghalang mereka dari melakukan dosa.

Mungkin pandangan saya juga sama dengan kebanyakan wanita2 yang bergelar isteri..tak ada isteri yang mahu ditipu. Lebih baik berterus terang..kerana apabila kisah2 dibelakang tabir ini diketahui melalui orang lain, lukanya akan lebih parah. Saya suka membaca dalam ruangan ragam kehidupan, Mingguan Malaysia. Banyak cerita2 rumahtangga yang dipaparkan..lebih banyak tentang kecurangan para suami. Secara individu, saya rasa saya amat takut dengan apa yang dipaparkan..Bagi saya semua orang impikan kebahagiaan dalam hidup dan telah cuba membuat yang terbaik untuk kehidupan mereka. Bak saya kata, ini semua adalah Qada' dan Qadar Tuhan. Bagaimanapun, saya percaya bahawa Allah hanya akan beri yang terbaik untuk kita. Yang tak baik, bagaimana? Itu adalah kerana kelemahan diri kita melawan nafsu dan godaan syaitan.

Saya pernah terbaca satu cerita dalam ruangan ragam kehidupan suatu masa dulu. Cerita tentang seorang isteri yang tidak tahu langsung suaminya telah bernikah satu lagi dengan rakan sepejabatnya hampir 2 tahun. Dia hanya dapat tahu bila isteri kedua suaminya (staf tersebut) sedang mengandungkan anak suaminya. Patutlah bila dia mengajak suami untuk bercuti ke satu tempat, suaminya menolak. Dengan alasan ada mesyuarat penting. Rupa2nya sedang menunggu saat2 kelahiran anaknya dengan isteri kedua. Sedih, kan? Perlukah menipu begitu? Pernah tak kita semua terfikir bagaimana rasanya ditipu?

Perlukah menipu sekeping hati..yang telah mencurahkan sepenuh kasih sayang, keikhlasan segenap jiwa dan raga? Jawapannya, tepuk dada tanya hati....


No comments:

Post a Comment