Sunday 28 February 2010

BALIK KAMPUNG

Dah 2 bulan saya tak balik kampung. Kali terakhir saya balik, waktu ambil keputusan PMR Fitri, pada 24 Disember 2009. Mungkin ada hikmahnya. Hanya ALLAH yang mengetahui. Saya pulang ke kampung sempena Maulidur Rasul ni (Khamis malam). Saya sampai di Labis dalam pukul 12 malam. Fitri dan abah masih belum tidur. Bersembang dengan Fitri tentang sekolah barunya. Alhamdulillah..dia dah mula menerima persekitaran yang baru. Rancak dia bercerita tentang perasaannya terhadap MRSM Muar..ada suka, ada tak suka. Biasalah...jangan biarkan yang tak suka tu mengawal emosi. Buruk padahnya!


Tidur semalam di Labis, lepas solat Jumaat, kami ke kampung suami pula, di Ayer Baloi. Lama tak balik, rindu pulak pada anak2 sedara di sana, lebih2 lagi Asyraf. Petang tadi saya buatkan minum petang istimewa untuk emak mertua - mee bandung dan bubur jagung! Kakak ipar, adik2 ipar dan anak sedara pun ada. Seronok tengok mereka makan! (Perasanlah sedap tu..hehehe..).


Hari ini dalam pukul 9.30 pagi, kami bertolak balik ke Shah Alam. Singgah Labis dulu (tiba dalam pukul 11.15), ambil baju2 Fitri, makan dan bertolak pula ke Muar untuk menghantar Fitri. Fareha pulang ke sekolah bersama atuknya. Tiba di Bakri (singgah Segamat dulu dan minum petang dulu di Muar), lebih kurang pukul 3.30 petang. Hantar Fitri dan hampir pukul 4 kami bertolak terus ke Shah Alam.


Penat memandu, kami berhenti rehat di R&R Ayer Keroh. Suami tidur sekejap dan kami bersolat sebelum meneruskan perjalanan ke Shah Alam. Tiba di rumah jam 7.30 malam. Esok pagi akan kerja semula. Macam biasa hari Isnin, saya akan keluar jam 6.30 pagi kerana ada kelas di kampus Alamanda. Saya berdoa agar Allah merahmati dan memberkati kami. Walaupun kami dah berjauhan dengan orang2 yang kami sayang, saya percaya Allah Maha Mengetahui apa yang ada di sanubari kami. Kadang2 kasih sayang tak boleh dinilai dengan keberadaan kita di sisi. Ia dinilai dengan doa yang diringi dari hati...Berkatilah kami, Ya Allah...



No comments:

Post a Comment