Tuesday 23 February 2010

MENGHARGAI 1

Saya rasa untuk diri kita dihargai, kita harus berupaya menghargai orang lain. Kadang2 saya rasa satu kekeliruan , kekecewaan, bila melihat konsep menghargai ini semakin hilang dalam diri manusia yang bernama pelajar. Saya simpati dengan nasib seorang kawan (pensyarah baru) yang kecewa dengan sikap pelajar yang tidak tahu berbudi bahasa, apatah lagi menghargai seorang pensyarah/pendidik. Pelajar ini begitu berani menghantar SMS " I don't understand anything what you teach. I don't like your teaching method." SMS ini dihantar sehari sebelum ujian 1 berlangsung hanya semata2 kumpulan pelajar ini tidak bersedia untuk menduduki ujian (yang tarikhnya ditetapkan oleh kelas itu sendiri). Gila..!

Mungkin saya agak tegas dalam hal2 begini. Setiap kali kelas, saya akan minta mereka baca Al-Fatihah dan berdoa agar setiap minit kelas ini diberkati. Saya mahu para pelajar tahu menghargai bukan hanya saya (pensyarahnya) tetapi juga dirinya sendiri. Bagaimana mahu menghargai diri sendiri? Belajar dengan ikhlas, jujur agar ilmu yang diperolehi itu diberkati oleh Allah.

Mungkin dulu saya juga pemarah, mudah melenting kalau ada perkara seumpama ini berlaku (nasib baik dulu tidak ada hp yang memudahkan pelajar SMS pensyarah sesuka hati). Tetapi sebagai pendidik, saya rasa menuntut ilmu itu ada adab2 nya sendiri. Yang paling penting ialah menghormati dan menghargai guru. Kalau guru pun kita tidak boleh hormat dan hargai, bagaimana ilmu nak berkat???

Ungkapan saya setiap kali berjumpa guru2 anak saya masa "Open Day" ,"Cikgu, terima kasih kerana mendidik anak saya, Fitri/Fareha/Aiman. Cikgu tolong tengok2kan dia. Kalau dia buat salah, tegurlah dia, marah dia, pukul dia. Saya tak kisah. Saya terima." Saya akan bercakap begini depan anak2 saya dan cikgu masing2. Mereka(anak2 saya) pun apalagi...senyumlah..Bila dalam kereta, masing2 kata,"Ma..kenapa cakap macam tu..? Betulke..?" Saya senyum.."Betullah...sebab tu jangan nakal, jangan buat tak senonoh, belajar betul2, dengar cakap cikgu, faham.?????"

No comments:

Post a Comment