Sunday 21 February 2010

PERBANDINGAN

Sejak Fitri ke MRSM sudah 3 kali dia menelefon saya, bertanya khabar dan bercerita sedikit tentang keadaannya di sana. Saya rasa teruja setiap kali menerima panggilan telefonnya untuk mengetahui perasaannya di tempat baru. Saya harapkan jawapan yang positif darinya. Setiap kali di akhir perbualan pasti dia akan berkata , " Ma, ayong teringatkan sekolah Seri Kenangan..Kat sini..bla..bla..bla...". Setiap kali itulah saya akan memberitahunya, jangan buat perbandingan. Selagi kita membandingkan antara 2 benda, selagi itu kita tidak akan berasa gembira. Saya kata, mula2 memang rasa macam tu. Nanti lama2 oklah.


Seingat saya, saya pernah menasihatkan dia dulu tentang perbandingan dan ketaksamaan ini. Sebagai manusia, kita memang suka membandingkan antara yang lama dengan yang baru. Tapi, setiap kali kita membandingkan, kita tak akan temui satu kesempurnaan. Setiap satu itu ada kebaikan dan ada kekurangannya.

Bila saya berpindah ke sini, orang bertanya, "mana lagi best? Di sini ke atau di Johor?" Saya kata, "Dua2nya ada keistimewaannya sendiri." Saya percaya, Allah telah memberikan yang terbaik. Mungkin ada hikmah dan rahmat yang Allah berikan dengan penghijrahan ini. Saya pun tak tahu.

Perlukah kita membuat perbandingan? Mungkin bagi sesetengah perkara, ia perlu. Contohnya, waktu berbelanja barang2 keperluan. Kita akan pilih harga yang lebih rendah. Tapi tak semestinya pula harga lebih rendah itu baik, mungkin dah hampir tarikh luputnya atau kos pengeluaran yang ditanggung oleh peniaga itu kecil atau juga mungkin persaingan yang tinggi.

Bagi saya, dalam hidup jangan suka membuat perbandingan. Yang pentingnya, kita menerima sesuatu itu dengan ikhlas. Lebih2 lagi kalau sesuatu itu tidak melibatkan "opportunity cost". Saya pesan pada Fitri, "tugas Ayong adalah belajar. Jangan fikir yang lain. Ikut rentak sekeliling. Ikut amalan yang baik, dan jauhi amalan yang tidak baik. Senang aje, kan? Objektif kita ialah Al-Falah. Buat kerja yang disuruh, dan tinggalkan yang ditegah. Setiap arahan dan peraturan (yang rasa baru) tu ada alasannya tersendiri. " "Oklah, Ma..nanti bila kita jumpa Ayong cerita kat mama..". Itulah selalu ucapan akhir Fitri.

Saya harap dia menjadi orang yang matang dan waras. Semoga dia tahu tujuan hidupnya.


No comments:

Post a Comment