Friday 5 February 2010

BERKAT ALLAH

Saya melihat penghijrahan ini sebagai satu rahmat, petunjuk, keberkatan dan anugerah dari Allah S.W.T. Bukan kerana saya suka lari dari bandar Segamat yang hanya sebuah bandar kecil (jika dibandingkan dengan Shah Alam) tapi kerana saya dapat mempelajari melalui liku2 hidup dengan sabar, tabah dan redha.


Berpindah ke sini, dengan tempat kerja baru, persekitaran baru, menuntut saya bersabar dan tabah serta pandai mengikut rentak "tarian" di sini. Kalau saya tidak redha dan sentiasa membandingkan keselesaan yang saya dapat di Segamat, tentu saya tidak akan berasa gembira di sini. Saya redha dengan apa yang saya ada di sini. Walaupun saya tidak diperuntukkan komputer pejabat, tetapi saya bersyukur kerana saya ada "laptop" sendiri. Saya juga masih bersyukur kerana masih ada ofis walaupun bukan seorang sebilik (berkongsi ramai2- dalam 10 orang) tapi saya masih selesa kerana masih ada meja, kerusi, masih boleh berjumpa pelajar2 dan bertukar2 fikiran dengan "officemate" yang ramai dan dari pelbagai bidang (Sekurang2nya kami ada semangat untuk membuat penulisan, bertukar2 idea/pendapat dalam bidang masing2).


Banyak perkara yang berlaku telah menginsafkan saya tentang keberkatan dan rahmat Allah. Apa2pun yang terpaksa saya hadapi atau lalui, saya percaya ada hikmah dan berkat Allah S.W.T. Saya percaya bila Allah memberkati kita, merahmati kita, hidup kita akan penuh dengan ketenangan dan kedamaian walau ada seribu dugaan yang terpaksa dihadapi.


Umur saya telah meningkat ke 41 tahun, April ini. 41 tahun merupakan masa yang lama bagi saya untuk menyedari dan menginsafi tentang rahmat dan kasih Allah. Saya percaya kasih Allah sangat suci, sangat agung, dan tiada batasan......Amin.

No comments:

Post a Comment