Friday 2 October 2009

RESTU DAN SOLAT HAJAT

Saya menghadiri program "Memohon Restu dan Solat Hajat bagi Pelajar Tingkatan 3" di SMK Seri Kenangan tadi. Lagi 5 hari sahaja PMR akan bermula. Kata2 semangat, doa, kasih sayang telah diberikan untuk anak2. Majlis bermula dalam pukul 2.30 petang dengan ucapan Pengetua yang mengharukan. Sebagai seorang pendidik, saya faham perasaan pengetua sekolah untuk melihat kejayaan anak2 muridnya. Saya tahu, pengetua, guru2 telah bertungkus lumus berusaha untuk kejayaan pelajar.

Selepas ucapan, diadakan majlis "Hi-Tea" untuk ibubapa. Anak2 diminta melayan ibu bapa, mengambilkan makanan untuk ibu bapa tercinta. Pada mulanya , saya nak lihat, adakah Fitri akan ambil makanan yang saya saya suka? Terharunya saya bila dia datang dengan membawa makanan idaman saya, puding berkuah. Rupanya dia tahu kegemaran saya! Lepas tu dia ambilkan soto, suapkan ke mulut saya. Saya tahan kesedihan saya. Pukul 4.05 kami ke surau sekolah, Surau An-Nur, solat hajat dan asar bersama. Selepas solat, ada lagi sessi taklimat dan program dijalankan oleh satu konsultant.


Inilah saat yang paling sedih bagi saya. Bila anak memohon restu, memohon maaf, memohon dihalalkan segala makan minum, perbuatan yang kasar disengajakan atau tidak, perbuatan yang menyinggung hati, membuatkan fikiran saya berputar seperti filem menayangkan saat2 Fitri dilahirkan hingga sekarang. Sebagai seorang ibu, dah lama semua itu saya halalkan, saya maafkan, malah saya sendiri memohon maaf dari anak atas segala kekasaran saya atau leteran saya yang menyinggung perasaan mereka. Airmata saya tumpah sederas2nya bila membacakan Fatihah untuknya. Lebih sedih, bila Fitri kata "Kalau abah ada, mesti bestkan, mama"

Apa2pun, saya akan sentiasa mendoakan kejayaan anak-anak...


No comments:

Post a Comment