Friday 16 October 2009

Kemalangan

Saya terlibat dalam satu kemalangan semalam. Pertama kali dalam sejarah hidup memandu selama 11 tahun saya telah melanggar penunggang motosikal. Nasib baik saya seorang saja ketika itu. Anak2 dan bibik ada di sebuah gerai makan menunggu saya mencari parking. Dalam mencari2 itu, tanpa sengaja saya terlibat dengan kemalangan tersebut. Saya mengaku salah saya (mungkin- tak salah mengaku salah).



Saya keluar dari kereta, minta orang ramai tolong angkat pemuda itu ke dalam kereta saya untuk dihantar ke klinik. 2 orang polis (kebetulan bertugas di situ), turut membantu. Dalam saat saya berada dalam kesusahan itu, tiba2 sepasang suami isteri dalam lingkungan awal 50 an, menawarkan diri membantu saya, menemani saya ke klinik Mahkota, menghantar pemuda itu pulang ke rumah dan memberi saya sokongan.

Bagi saya peristiwa itu merupakan satu hikmah. Mengingatkan saya lebih berhati2 membawa kereta, menguji kesabaran dan yang pentingnya saya sedar bahawa Allah sangat adil. Dia telah menghantar kepada saya orang yang saya tak kenal untuk menolong saya di saat2 saya perlukan pertolongan. Dia juga telah mentakdirkan bahawa penunggang motosikal itu hanya cedera ringan sahaja (motor-ok). Dia juga telah memberikan saya kekuatan untuk berusaha membaiki kereta saya yang rosak, ke sana ke sini mencari kedai2 spare part dan sebagainya. Bagi saya itu semua adalah pengajaran yang paling berharga kurniaan Allah.

Ada orang berkata kepada saya "Orang yang baik, yang selalu menolong orang, bila susah sentiasa ada orang nak tolong. Allah permudahkan kesusahan itu." Alhamdulillah..Baik buruk saya hanya Allah yang tahu..

No comments:

Post a Comment