Monday 26 October 2009

KEKUATAN SEORANG WANITA

Hari Sabtu yang lepas saya menghadiri siri ke 6 Syarahan Intelektual yang dianjurkan oleh UiTM Johor. Sebenarnya, sebulan sebelumnya banner telah dipasang untuk memaklumkan kehadiran penceramah ini. Sejak terpandang banner itu, telah tersimpan di dalam hati saya untuk mengikuti syarahan intelektual kali ini (sebelum ini tak pernah). Penceramahnya - Puan Dalilah atau dikenali Raden Galoh, seorang wanita yang kuat semangat memerangi kanser yang dihidapinya. Hasrat suci yang saya pendam ini hampir saya lupakan kerana tahu kebiasaannya hujung minggu kami akan pulang ke kampung. Entah macamana, Allah Maha Mengetahui, Maha Adil, Maha Pemurah, dengan beberapa sebab, saya dapat menghadiri ceramah ini sehingga selesai. Alhamdulillah...


Mendengar ceramah Puan Dalilah, saya rasa diri ini terlalu kerdil. Saya kagum dengan kekuatan dan ketabahan beliau memerangi kanser yang telah menyerangnya untuk kali ketiga. Melihat keadaan dirinya yang tidak menampakkan seperti orang sakit, melihat dirinya yang bersemangat, riang, terdetik di dalam hati saya...saya juga harus jadi wanita yang kuat. Dan kekuatan itu hanya akan diperolehi dengan kasih Allah...Subhanallah...Maha Suci Allah yang telah melimpahkan rahmatNya kepada semua makhlukNya..Saya telah mengecapi segala nikmat Allah..kenapa saya masih tidak lagi mensyukuri nikmat tersebut? "Nikmat mana lagi yang hendak kamu dustakan?"...Amin

No comments:

Post a Comment