Monday 19 October 2009

Perubahan

Kuliah bagi semester ini telah sampai ke penghujungnya. Saya telah menghabiskan syllabus yang sepatutnya bagi kedua2 subjek yang saya ajar. Masa yang tersisa adalah untuk pembentangan tugasan bagi individu. Dalam banyak2 topik yang saya ajar, saya suka pada topik kedua dalam ECO 261 - Development Plans in Malaysia. Saya sangat tertarik kepada topik New Economic Policy (NEP). Salah satu faktor kegagalan NEP adalah sikap Bumiputera yang tidak mahu menerima perubahan.



Perubahan sangat penting dalam hidup. Tapi kita kurang mengambil perubahan itu dari sudut positif. Perubahan boleh ditafsirkan pelbagai. Tapi kenapa kita hanya nampak perubahan dari skop yang lebih sempit, negatif dan memberi impak yang buruk kepada kita? Perubahan yang berlaku dalam hidup kita merangkumi perubahan fizikal (paling hampir), perubahan emosi, spiritual, persekitaran kerja, kawan2, pengurusan dan kepimpinan.



Saya juga pernah hampir merasa tidak selesa dengan perubahan persekitaran tempat kerja. Tapi akhirnya, saya rasa senang dan redha untuk menerima perubahan tersebut. Prinsip saya senang. Saya hanya ambil yang baik sahaja dari perubahan tersebut. Yang menyakitkan hati, yang buruk, saya buat tak tahu. Yang penting, kerja tetap diteruskan. Adakah saya harus menggadai keseronokan di tempat kerja semata2 melayan perubahan yang kita tidak selesa?



Saya sedar, untuk beberapa ketika saya sentiasa membuat perbandingan antara dua persekitaran kerja yang berlainan. Akhirnya, saya membuat keputusan, saya PATUT hentikan perbandingan itu. Saya berjaya dan seronok meneruskan hidup dan kerjaya dengan persekitaran yang baru. Bagi saya, selagi kita terus membuat perbandingan dalam perubahan tersebut, selagi itu kita tidak dapat menerima perubahan.


Saya sentiasa mengingatkan pelajar, untuk kita terus berjaya dalam ekonomi, untuk terus menjadi bangsa yang cemerlang, kita harus sanggup menerima perubahan. Dari sudut Islam, perubahan itu bukan setakat kuantitatif tetapi juga kualitatif. Semoga kita mendapat Al Falah, di dunia dan di akhirat. Amin...

No comments:

Post a Comment