Tuesday 13 October 2009

GUBAHANKU

Semalam saya mengajak anak2 dan bibik makan di D'Anjung Cafe. Sengaja inginkan suasana zaman2 dulu (zaman P Ramlee) untuk menikmati makan malam. Saya cuma makan lempeng kosong cicah sambal tumis. Bibik pula cuma makan ubi rebus dengan sambal tumis. Makanan Melayu asli yang sudah jarang didapati. Suasana makan yang tenang diiringi lagu2 lama klasik membuatkan hati rindu pada suami dan anak2 semakin membuak2.



Dalam kesibukan melayan si Baby, saya terdengar lagu "Gubahanku". Lagu yang sering dinyanyikan zaman saya bercinta dengan suami. Hehehe...terbayang pulak waktu suami mainkan gitar, nyanyikan lagu ni. Syahdunya! Hilang selera saya nak makan lempeng...Rindu pulak masa2 lalu...kalaulah waktu itu boleh diulang, dah tentu saya ingin kembali pada masa lalu...kenangan itu indah. Betul..! Kenangan itu memang indah!


Hari ini sepanjang hari saya menyanyikan lagu ini. Tak sedar airmata mengalir...Puteri tanya saya, "Kenapa mama menangis?" Saya senyum. Saya kata, "Mama rindu abah, ayong, kak ngah dan abang uda.." Semoga kerinduan ini terlerai juga....


GUBAHANKU


Ku tuliskan lagu ini
Ku persembahkan padamu
Walaupun tiada indah
Syair lagu yang kugubah

Ku ingatkan kepadamu
Akan janjimu padaku
Hanyalah satu pintaku
Jangan kau lupakan daku

Walau apa yang terjadi
Tabahkan hatimu selalu
Jangan sampai kau tergoda
Mulut manis yang berbisa

Sehari kita berpisah
Serindu terasa sudah
Duhai kasih pujaanku
Jangan kau lupakan daku

Duhai kasih pujaanku
Cintaku hanya padamu....




No comments:

Post a Comment