Thursday 30 December 2010

HAKIKAT

Sesuatu yang paling sukar untuk diterima tetapi hakikatnya saya harus menerimanya ialah berpisah dengan anak2 saya, Fitri dan Fareha. Dua hari sebelum itu saya dah mula merasakan kesunyian tanpa mereka berdua. Setelah bercuti lebih sebulan di rumah, saya menghantarnya tengahari tadi ke sekyen 17 untuk pulang ke Labis. Fitri dan Fareha akan mula mendaftar semula ke sekolah masing2 bermula esok. Sedih menyelubungi hati saya...lebih sedih bila melihat bas mula bergerak.

Itulah hakikat yang harus diterima bila anak2 sudah mula dewasa. Satu hari nanti mereka semua akan meninggalkan kita, menuntut ilmu dan mencari rezeki. Dulu, sewaktu saya mula menjejaki kaki di asrama, ketika umur 13 tahun, bila emak kata abah menangis selepas hantar saya..saya tak faham. Kenapa abah sedih? Adakah saya ni memang penghibur keluarga di rumah? Sekarang, bila anak2 pula yang tinggalkan saya pulang ke asrama masing2, baru saya faham. Itulah kasih sayang. Sunyinya tanpa mereka..Walaupun ada 3 orang lagi di rumah ni, tapi masih tak sama dengan yang tiada. Itu hakikatnya.

Hakikatnya..perpisahan itu memang menyakitkan...

No comments:

Post a Comment