Sunday 9 January 2011

PLACENTA PREVIA

Saya menjalani pemeriksaan rutin semalam, ditemani suami dan anak2. Everything ok. Cuma ultrasound menunjukkan placenta saya masih di bawah, berdekatan dengan pintu rahim. Doktor kata, saya mengalami placenta previa stage 1. Macam2 doktor explain to us. Timbul pulak rasa takut, risau, sedih tentang kemungkinan2 yang akan berlaku. Saya tak boleh tidur semalaman. Lama saya berdoa, mohon pada Allah agar dipermudahkan proses pembedahan saya kali ini.

Balik dari klinik semalam, tiba2 emak call. Dia tanya keadaan saya. Saya kata, semua ok. Tapi, naluri seorang ibu seakan tahu saya sedang menyembunyikan sesuatu. Emak kata, "Betul semua ok? " Saya kata, betul..semua ok. Emak terus bertanya saya soalan bertubi2. "Betul doktor tak ada cakap apa2? Apa kamu sembunyikan dari mak?" Akhirnya saya mengalah. Saya memberitahu keadaan saya pada emak dan kemungkinan2 yang akan saya hadapi sepanjang proses pembedahan nanti.

Sepanjang malam dan sepanjang hari ini saya terus membuka internet untuk membaca tentang "placenta previa" dan kemungkinan yang saya hadapi dengan ciri2 yang ada pada saya sekarang. Saya berdoa semoga semuanya akan berjalan lancar.

No comments:

Post a Comment