Monday 20 December 2010

ETIKA PERGAULAN

Saya selalu mengajar pelajar2 (dalam bab 1, subjek ekonomi) bahawa dari perspektif Islam, ekonomi itu berlandaskan kepada Tauhid. Dan dalam konsep tauhid, manusia (sumber manusia) tertakluk kepada 2 jenis perhubungan; Hablumminaallah (hubungan antara manusia dengan Allah) dan Hablumminannas (hubungan antara manusia dengan manusia). Kenapa tiba2 saya tergerak untuk menulis semua ini? Sebenarnya, petang tadi saya baru saja keluar makan dengan seorang kawan (perempuan). Ada beberapa perkara yang kami bincang, dan salah satunya adalah etika pergaulan.

Secara fitrahnya, manusia itu tidak boleh hidup keseorangan. Kita perlukan kawan untuk menemani kita di waktu susah dan senang, waktu sedih dan gembira. Dan hubungan itu tidak hanya di kalangan lelaki dan lelaki atau wanita dengan wanita, malah seringkali wujud hubungan antara lelaki dan perempuan. Perhubungan ini tidaklah ditolak tetapi sebaliknya kita harus menjaga batas2 pergaulan seperti yang dikehendaki dalam Islam serta prihatin terhadap akhlak dan adab.

Hubungan ini akan jadi lebih terlarang sekiranya ia berlaku di antara suami orang dan isteri orang. Tidak salah meluahkan masalah yang terpendam tetapi ada batasnya. Kenapa tidak luahkan saja masalah pada sahabat sejenis? Bukankah itu lebih baik? Kadangkala perempuan ini menjadi lebih hipokrit, bila berdepan dengan lelaki (lebih2 lagi yang disukai), suara mula menggoda, alunan suara mulalah lunak. Jauh beza alunan suara bila bercakap dengan orang lain yang bukan menjadi idamannya. Seperti dalam surah Al Ahzaab, ayat 32:

"Hai isteri2 Nabi. Kamu sekelian tidaklah seperti wanita yang lain, jika kamu bertakwa. Maka janganlah kamu tunduk dalam berbicara (dengan kata2 yang menggoda) sehingga berkeinginan orang yang ada penyakit di dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan2 yang baik."

Semasa saya menyambung pengajian peringkat Master di UKM dulu selama 1 1/2 tahun, saya tinggal di Kajang, sendirian tanpa keluarga (suami dan anak2). Waktu itu anak saya 3 orang. Saya hanya ditemani teman2 (wanita semuanya). Tidak pernah terfikir untuk bercakap dengan lelaki. Memang saya sangat bataskan pergaulan kerana sedar siapa diri saya. Boleh dikira dengan jari tangan sebelah berapa kali saya bercakap dengan kawan2 lelaki. Bukan tak ada masalah, banyak...tapi..entah..sampai sekarang pun saya tetap macam tu. Walaupun ada kawan lelaki sekelas yang ingat saya belum berkahwin, ada yang berkirim salam, tapi..saya buat tak kisah dan buat tak tahu. Tak pernah beri respon apa2. Bukan setakat face to face, malah dalam facebook pun saya tetap jaga hubungan itu agar ia tidak menjadi satu hubungan yang lari dari landasan yang ditetapkan.

Bila mendengar cerita kawan2 tentang hubungan terlarang ini, saya jadikan iktibar. Mungkin hari ini adalah hari mereka. Mungkin saya sudah 'terselamat' dari perangkap tersebut atau mungkin satu hari nanti, saya pula yang terperangkap di dalamnya. Nauzubillah..minta Allah jauhkan dari segala kemungkaran.

Apa2pun, pada pendapat saya, biar sebaik manapun hubungan kita (walaupun ia terlarang), tanpa niat yang buruk atau sebaliknya, batasan itu perlu dipatuhi. Haruskah kita melukai hati orang lain....????


No comments:

Post a Comment