Sunday 15 August 2010

SEBUAH KESEPIAN

Hari Jumaat lepas, Awie, anak saudara suami berkunjung ke rumah. Naik bas, dari Pontian. Sampai rumah dalam pukul 6 petang (suami ambik di Bukit Jalil, terus ke Bazaar Ramadhan). Petang tu, juadah berbuka saya adalah laksa johor, ketupat, kari ayam, sambal goreng serta puding koktel. Seronok bila ada orang berkunjung ke rumah. Mengikut jadual, sebelum sahur, adik ipar dan anaknya serta sorang lagi anak saudara suami, Amy akan sampai.


Tepat jam 3.45 pagi, adik ipar serta anak2 saudara sampai. Saya terus ke dapur mengemaskan tempat makan. Lepas bersahur, kami beramai2 ke Masjid Negeri Shah Alam untuk bersolat Subuh. Seronoknya...Teringat kat Ayong dan Kak Ngah yang tiada di sisi.


Hari Sabtu (14/8) birthday Ayong. Dalam kesibukan memasak juadah berbuka, saya hampir terlupa untuk menelefon Ayong (dia ada di rumah Atuknya) untk mengucapkan Selamat Hari Lahir. Padahal, subuh tadi sebelum bergerak ke masjid, saya ada menelefonnya bertanyakan khabar. Petang baru saya berkesempatan mengucapkan Selamat Hari Lahir. Saya doakan dia sentiasa sihat, dilindungi Allah, berjaya dalam hidupnya dan pelajarannya. Sempena hari lahirnya, saya mendoakan agar segala impian dan cita2nya akan menjadi kenyataan.


Petang tadi, (ahad) kami menghantar adik ipar serta anak2 saudara menaiki bas di Bukit Jalil. Mereka akan pulang semula ke Pontian. Sampai rumah dalam pukul 3.45 petang, rasa sunyi sangat. Dua hari saya rasa keriuhan rumah ini, tiba2 hari ini rasa sunyi....Teringat kat anak2 yang jauh di mata. Alangkah sepinya hidup ini tanpa anak2...Hari ini saya masak simple aje..nasi lemak! Hmmm..sedapnya...Tak sangka mendapat sambutan hangat!

No comments:

Post a Comment