Thursday 5 August 2010

BABY KECIK SURATKHABAR

Subuh tadi, sebelum mandi saya buat "pregnancy test" sendiri. Hasilnya.."positif"! Patutlah sejak beberapa hari ni saya terasa mual2 dan pening kepala, badan pun terasa amat letih sekali. Tapi saya dah agak dari minggu lepas yang saya mengandung cuma tak pasti. Mengandung di usia 41 tahun ini, memang agak meletihkan. Tapi saya pasti, ada rahmat dan hikmah yang Allah berikan untuk saya dan keluarga dengan kurniaan ini. Anak adalah rezeki. Saya mempunyai anak seramai 5 orang dan nak masuk 6 (InsyaAllah), tapi setakat ini Allah sentiasa melimpahkan rezekiNya dan saya yakin dengan ketentuan Allah ini.

Satu hari, saya dan baby sedang lihat akhbar tentang kes pembuangan bayi. Ada 4 orang bayi kecil semuanya yang comel2, ditinggalkan di merata-rata tempat bagaikan sampah.

Saya bagitahu baby, "Boleh mama ambik baby suratkhabar ni?"

Baby kata, "Baby nak cucuk mata dia..nanti baby nak gigit hidung dia.."

Saya bagitahu baby lagi,"Jangan..kesian dia. Boleh tak baby suratkhabar tidur dengan mama?"

"Tak boleh! Biar dia tido dengan hantu!" Itulah baby.

Saya kata, "dalam perut mama ni, ada baby suratkhabar. Boleh mama letak baby suratkhabar dalam perut mama?"

"Tak boleh! Dalam ni, ada baby cacing.." sambil dia tunjuk perut saya.

Apa2 pun saya tetap sayang baby. Cuma sejak perbualan kami tu, dia selalu mengeluarkan kata2 "Mama tak suka baby kecik ni lagi, eh..mama suka baby suratkhabar?" Setiap kali kata2 itu diluahkan, saya akan kata.."Mama sayang baby, baby kan baby mama. Mama pun sayang dengan baby suratkhabar juga. Nanti baby tidur dengan baby suratkhabar,eh.." Baru dia ok. Sejak tu, dia sayang baby suratkhabar!

Saya pun tak sabar nak menanti kelahiran baby ke 6. Semoga baby ini sentiasa sihat dalam kandungan saya, dirahmati Allah dan diberkati Allah.

No comments:

Post a Comment