Sunday 1 August 2010

BERSEMANGAT SEMULA

Dah lama saya tak update blog. Sejak Ika batuk, saya tak ada mood nak layan blog dan facebook. Mood hilang dengan hilangnya keceriaan Ika. Masa cuti sekolah yang lepas, saya, suami dan anak2 ke Sabah. Bawa mereka ke tempat di mana kami pernah tinggal. Fitri seronok dapat pulang ke rumah yang pernah kami diami. Dia berkata pada saya, "Mama, along ingat lagi kat dalam rumah tu macam mana..Best kan mama duduk kat sini dulu." Kegembiraan bercuti agak terhad kerana masa tu Ika sedang batuk teruk. Nasib baik Roslida (teman saya di sana) sempat bawa kami mengubati Ika di rumah seorang Ustaz.


Ika baru sembuh dari batuk selepas 2 bulan batuk tanpa henti. 2 kali ke pakar di DEMC. Pertemuan kali kedua mengurangkan batuk Ika. Berkat doa kami yang tiada henti mohon pada Allah S.W.T.

Kini semangat saya untuk menulis di blog sudah mulai ada walaupun tidaklah begitu beriya-iya. Banyak kekangan yang membuatkan saya hilang mood untuk melayari blog, apalagi menulis. Hari ini Ahad, saya ada kelas e-PJJ dari pukul 8.30 pagi hingga 6.15 petang. Ada 3 kelas. Kelas pertama dari pukul 8.30 pagi hingga 10.30. Lepas kelas, saya terus pulang ke rumah, masakkan untuk anak2. Pukul 1.45 petang saya balik semula ke InTEC, kelas dari pukul 2.00 hingga 6.15 petang.

Kelas yang menyeronokkan. Suka tengok pelajar2 yang menunjukkan minat terhadap subjek tersebut. Walaupun mereka dah berumur, sudah ada pengalaman kerja, tapi sangat aktif dalam perbincangan. Participation yang tinggi. Sentiasa memberikan respon kepada setiap soalan saya. Kelas yang sepatutnya habis pukul 6.15, berlarutan 10 minit kemudiannya. Biasalah dengan keadaan jem di INTEC tu. Saya sampai rumah dalam pukul 6.45 petang.

Macam biasa, tugas di rumah, tetap diteruskan... Itulah wanita. Di rumah, kita adalah isteri dan ibu. Di tempat kerja, kita adalah pekerja. Bila di rumah, hilang dah make-up, baju dan tudung cantik. Yang tinggal, cuma kaftan (nak bagi standard sikit, kaftan batik lukis! hehehe..)

Apa2 pun itulah nikmat Allah.

No comments:

Post a Comment