Tuesday 23 March 2010

MASA

Hari Isnin semalam, saya bagaikan dikejar masa yang tak pernah berhenti berlari. Pukul 6.30 pagi, kereta yang saya pandu sudah meluncur laju di Lebuhraya Persekutuan untuk menuju ke Kolej Alamanda yang terletak di Jalan Klang Lama. Terpaksa bertolak selewat2nya pukul 6.30 pagi untuk mengelak kesesakan. Rutin biasa hidup saya sejak berpindah ke sini. Hari Isnin hari paling sibuk sebab kelas 6 jam di Alamanda.

Saya habiskan kelas 10 minit awal (pukul 5.50 petang, tapi mulakan kelas 10 minit awal, pukul 4 petang), bergegas ke fakulti kerana ada kelas PLK yang akan bermula pukul 6.30 petang. Hujan lebat menyebabkan jalanraya tidak begitu lancar. Ini adalah kelas PLK saya yang pertama (kerana menggantikan pensyarah lain) setelah bertahun2 tidak mengajar PLK. Alhamdulillah, dalam kesesakan dan hujan lebat, saya sampai juga di fakulti dalam pukul 6.40 petang. Terus ke kelas, namun ada 2 orang pelajar saja di dalam kelas. Hampir kesemuanya datang lambat atas alasan hujan dan 'jem'. Saya faham, memang menjadi suasana biasa di sini, bila hujan, jalan akan 'jem' teruk!

Dalam pukul 6.50 petang saya mulakan kelas. Berakhir jam 9.45 malam. 15 jam saya telah tinggalkan rumah, anak2 dan suami. Bila saya pulang, anak2 dan suami dah tertidur, tanpa makan. Sayu pulak hati saya. Lepas siap mandi dan solat, saya menonton TV bersendirian. Hampir pukul 11.30 malam, Ika dan baby terjaga. "Mama, adik lapar.." kata Ika. "Adik tak makan lagi ke..? Kenapa tak makan tadi?" Tanya saya pada baby dan Ika. "Kitorang tunggu mama..." Fuh..!!!Satu jawapan yang menyentuh hati saya.

Tanpa rasa penat, tanpa rasa mengantuk, saya turun ke dapur, masakkan nasi goreng untuk mereka. Entah kenapa, walau terpaksa bekerja seharian, saya tak rasa letih langsung. Anak2 yang saya tinggalkan bagaikan satu semangat dan kekuatan untuk saya pada hari itu.
Saya tak dapat mengubah masa. Saya tak boleh putarkan masa ke waktu yang lampau. Saya tak boleh melambatkan masa ke satu detik yang saya perlukan. Masa terus berjalan. Tapi dalam setiap detik masa yang terus berlari, saya perlu curi sedikit masa untuk anak2 dan suami yang saya tinggalkan.
Saya berdoa agar saya tidak lalai dengan masa. Semoga Allah beri saya kekuatan untuk menghadapi masa..

No comments:

Post a Comment