Wednesday 10 March 2010

FATEHA SYAHERA


Dia adalah anak saya yang ke 5 (mungkin yang bongsu..hehehe...). Anak yang comel, yang sangat rapat dengan saya dan saya telah melalui kepayahan untuk melahirkannya. Semasa umurnya hampir 3 tahun (28 Mac ni), dia didapati ada "murmur" (berkaitan dengan jantung berlubang). Masa mula2 dapat tahu kira2 2 bulan yang lepas (15 Jan 2010) dari sebuah klinik panel, saya rasa nak pitam, seram sejuk kaki tangan dan menggeletar seluruh badan. Dia anak yang paling sihat, paling cergas dan paling ceria di kalangan adik-beradiknya. Mana mungkin dia boleh ada sakit macam tu, kata hati saya. Macamana saya nak bagitahu suami tentang hal ini? (Masa tu hanya saya yang bawa Ika, Aiman dan baby ke dalam klinik). Macamana saya nak cakap hal ini depan Fitri dan Fareha yang kebetulan balik bercuti? Dahlah kami semua sedang dalam perjalanan nak keluar makan! Fuh! Saya tahankan hati, tahankan airmata yang hampir gugur. Dengan semangat yang saya ada, akhirnya saya beritahu perkara ini pada suami dan anak2 (dengan nada biasa, tak serius).

Saya tahu suami sedih sebab dia adalah orang yang paling rapat dengan baby. Saya dapat rasakan bagaimana dia menahan kesedihan tersebut dengan tenang. Selang beberapa hari selepas itu, kami dapatkan kepastian dari sebuah panel klinik yang lain. Jawapan yang sama. Kami pergi lagi ke pakar kanak2 untuk dapatkan kepastian-tetap jawapan yang sama diterima. Doktor tersebut membuatkan satu temujanji dengan IJN(Institut Jantung Negara) untuk pemeriksaan terperinci baby.




Walaupun doktor telah memaklumkan bahawa ia mungkin "innocent murmur" (memandangkan baby tidak mempunyai simptom penyakit jantung berlubang), doktor tetap menasihatkan untuk membuat pemeriksaan terperinci. Dengan bantuan seorang kawan (yang merupakan doktor pakar di HKL), kami membuat temujanji untuk memeriksa baby pada 9 Mac yang lepas.

Agak lama juga pemeriksaan "echo" tu. Sepanjang pemeriksaan, hati saya berdegup. Risau dan takut nak mendengar respon dari doktor. Baby pulak ceria, sambil baring semasa membuat "echo" pun masih boleh bercerita dengan doktor pasal pergi hotel, mandi kolam...Dalam setengah jam, pemeriksaan selesai dilakukan. Alangkah leganya kami bila doktor kata, tiada lubang di jantungnya. jantung normal, cuma ada lubang halus (tiny hole) diinjapnya. But the murmur is not resulted by this hole. Fuh! Leganya saya...The doctor considered her as normal. However, if the hole still not close bila dia besar nanti, satu2nya yang dia tak boleh lakukan ialah "scuba-diving".

Alhamdulillah...syukur pada Allah...Allah telah memakbulkan doa kami..Allah telah memberikan nikmat dan rahmatNya kepada kami. Saya rasa bersyukur sangat2 dengan kurniaan Allah. Banyak yang telah kami lalui semasa penghijrahan ini dan Alhamdulillah...Allah telah memudahkan perjalanan hidup kami. Kami doakan agar hidup kami sekeluarga sentiasa dirahmati dan di redhai...






No comments:

Post a Comment