Thursday 16 April 2009

Sekali Lagi...

Petang selasa yang lepas, 14 April 2009, saya buat D & C sekali lagi untuk mengeluarkan darah beku yang masih banyak di dalam. Pukul 4.30 pagi saya terjaga kerana tiba2 darah keluar membuak2 tanpa dapat ditahan. Berketul2 darah beku keluar..bilik air saya penuh dengan darah..Saya sendirian, tanpa kejutkan suami. Saya tak mahu dia panik atau terkejut melihat keadaan itu. Apa2 pun saya harus pastikan, saya mempunyai kekuatan untuk menyiapkan pakaian suami, anak2 dan saya sendiri kerana pagi tu harus menghadiri bengkel "Mesyuarat Efektif".


Kadang2 saya rasa, saya dah 'give up' untuk berjumpa doktor membuat pemeriksaan, dah 'give up' nak makan ubat dan sebagainya. hati berbelahbagi untuk berjumpa doktor pakar. Akhirnya atas pujukan suami tersayang, saya pergi juga ke sebuah klinik pakar O & G. Bila di 'scan' didapati masih banyak lagi darah beku yang tertinggal di dalam, kesan dari D & C saya yang sebelum ini. Petang itu, tepat pukul 5, sekali lagi saya membuat D & C. Pada satu tahap, saya rasa saya kena redha saja atas apa yang berlaku pada diri saya. Saya penat berjumpa doktor dan makan ubat sebenarnya (sesuatu yang paling saya tak suka!) Mungkin kerana itu, Allah kurang memberi saya sakit(sebab tak suka makan ubat - Allah itu Adil)


Kalaulah ikutkan badan, memang saya rasa agak lemah. Ramai kawan2 menegur muka saya nampak lain-nampak sembap dan mata bengkak macam menangis. Saya kata tidak. Saya pun tak tahu kenapa..sedangkan saya kurangkan makan (nak jaga badan!) Tapi, sebab saya suka bekerja dan saya harus kuatkan semangat untuk anak2 saya, suami dan keluarga..maka saya kena kuat! Saya tak mahu anak2 nampak saya lemah...Saya tak mahu anak2 tahu saya tak sihat..Saya nak mereka ceria...ceria melihat saya. Kalau orang lain bersedia untuk mengakhiri hidup lebih awal, saya tidak..Saya mahu hidup lebih lama..bukan untuk saya...bukan untuk kegembiraan saya..tapi saya mahu hidup untuk anak2 saya..untuk suami saya..Saya mahu menjaga mereka, menyayangi mereka sehingga mereka benar2 bersedia untuk saya tinggalkan...

Hari ini, saya bersyukur kerana Allah beri saya kekuatan untuk meneruskan hidup walaupun dalam keadaan yang tidak sihat. Hari ini saya bersyukur kerana ada anak2 yang dapat hiburkan hati saya dalam keadaan saya lemah, ada suami yang menyayangi saya dalam keadaan saya tidak berdaya..Merekalah kekuatan saya..merekalah semangat saya...Semoga Allah sentiasa merahmati mereka dan memberkati hidup kami...Amin.

2 comments:

  1. assalamualaikum..

    Semoga puan cepat sembuh dan terus tabah...semoga Allah sentiasa memberkati puan sekeluarga..

    ReplyDelete
  2. Terima kasih Huda. Saya ingat nama tu cuma tak berapa ingat muka. Mungkin kalau jumpa, saya pasti ingat awak. Semoga awak telah berjaya dan lebih berjaya dari saya. Itulah harapan saya.

    ReplyDelete