Tuesday 28 April 2009

Peperiksaan Akhir dan Menghormati..

Sekarang ini musim peperiksaan. Para pensyarah masing2 sibuk membawa 'bundle' kertas jawapan ke sana sini. Masing2 mempunyai tanggungjawab untuk menilai jawapan pelajar dan secara tidak langsung melihat hasil penat lelah mengajar anak bangsa selama satu semester.


Dalam kesibukan saya menanda kertas2 jawapan, terdetik di hati saya untuk berbicara tentang sikap hormat menghormati. Bagi saya sikap saling menghormati amat penting menjadi nilai dalam diri individu. Saling menghormati ini bukan setakat antara ketua dan anak buahnya, antara ketua keluarga dan ahli keluarganya, malah antara pelajar dan pensyarah serta kita semua sesama makhluk Allah. Bagaimana kita mahu rasa dihormati? Kita sendiri harus menghormati orang lain..Saya dan suami selalu mengingatkan anak2, bahawa sebagai pelajar, kita harus menghormati guru, kerana merekalah yang telah memberi ilmu dan bersusah payah mendidik kita hingga kita berjaya. Kejayaan juga boleh datang apabila hidup kita dirahmati...tentunya dengan keberkatan.


Bila menanda kertas2 jawapan, saya terbayang satu persatu gelagat pelajar2 saya. Kadang2 bagaikan satu hubungan yang signifikan bila pelajar yang baik, menghormati orang lain, biasanya mendapat markah yang baik berbanding pelajar yang tidak tahu menghormati orang. Markah dan keputusan ini bukanlah dibuat2 kerana bila saya menanda kertas jawapan pelajar, saya tidak akan mencari nama mereka. Saya hanya melihat nama mereka untuk masukkan markah di peringkat terakhir sekali. Saya tak nak 'bias'.


Menghormati perasaan orang lain mungkin susah tapi untuk melukakan hati orang lain cukup senang. Prinsip saya senang saja..kita akan rasa dihormati bila kita juga menghormati .....Semoga kita semua hidup dalam keberkatan. Amin...


No comments:

Post a Comment