Friday 1 October 2010

BERLETER

Siapa yang suka dengar orang berleter? Saya pun tak suka. Bukan apa..saya kesian pada orang yang berleter..memenatkan badan, menyesakkan dada, dan menyakitkan tekak. Saya pun tak suka berleter. Bila usia semakin menginjak senja, saya dah mula kurang berleter pada pelajar2. Tapi, bila tak berleter, mereka tak tahu dan tak faham adab2 sebagai seorang pelajar!


Hari ini saya menjalankan ujian 1 untuk pelajar2 ECO415. Dalam kelas yang hampir penuh, dan masing2 tunduk menulis dan mencari jawapan, ada juga seorang pelajar yang sempat ber'sms'. Saya tak berleter. Malah dalam kelas pun, saya tak pernah menegur pelajar jika mereka sibuk ber'sms' sewaktu saya sibuk memberi 'lecture'. Kenapa? Kerana mereka sudah dewasa, dah 'baligh' untuk mengetahui mana yang baik dan mana yang buruk. Lagipun di awal semester (hari pertama kelas), saya dah maklumkan kepada pelajar, apa yang mereka perlu buat dan yang mereka tidak boleh buat sepanjang satu semester kelas saya. Mereka adalah orang2 dewasa yang punya akal, yang telah dididik untuk membezakan buruk baik serta tanggungjawab kepada diri mereka.


Saya senang saje..Bila hasil ujian mereka menunjukkan peratusan yang rendah, mereka gagal dalam ujian, barulah saya akan berleter. Berleter hingga mereka rasa, "Puan Zuraidah adalah pensyarah yang garang!" Suka hati mereka, saya tak kisah. Saya ada bukti dan alasan untuk berleter kerana markah ujian ada di tangan saya. Masa tu, barulah mereka tahu dan teringat apa yang "Puan Zuraidah" dah beritahu dalam kelas pertama.

Fuh...!!! Saya tak sabar nak menanti minggu terakhir kelas untuk saya berleter habis2an dengan student2 saya. Semoga mereka sentiasa menjadi anak bangsa yang berjaya.

No comments:

Post a Comment