Thursday 7 October 2010

MALU

"Mama, mama malu tak kalau mama kena marah depan orang? Lagi2 kalau depan kawan2 mama?" Satu soalan yang saya tidak sangka boleh keluar dari mulut seorang anak yang berumur 7 tahun. Puteri saya, Ika bertanya saya soalan yang perlukan jawapan yang saya rasa tidak mengecilkan hati semua orang. "Mama jangan marah adik depan orang tau! Malulah adik...lagi2 kalau depan kawan2 adik.." Saya diam. Saya kata pada Ika, "Ok. Mama tak marah adik depan kawan2. Mestilah malu...Sebab, setiap orang ada harga diri. Itulah namanya harga diri. Kalau kena marah depan orang, jatuhlah harga diri kita.."


Saya tak sangka anak sekecil itu tahu malu bila dimarahi depan orang lain. Lainkali saya kena berhati-hati bila nak marah anak2. Mereka juga ada harga diri yang perlu dijaga. Kadang2 saya terfikir, kalau kita malu bila kena marah, orang lain pun tentu malu...kerana kita adalah manusia biasa dan normal.

No comments:

Post a Comment