Wednesday 13 October 2010

CINTA

Cinta 1 (12 Oktober):


"Saya sedang memandu pulang ke rumah dari ofis. Ada nama seseorang bermain di fikiran saya. Tiba di traffic light depan Concorde Hotel, kereta berhenti...lampu merah. Sebelah kanan saya ada kereta berhenti. Saya buat tak kisah. Saya belek2 radio, menekan2 butang stesyen radio, membelek2 handphone yang tak berbunyi pun. Tiba2 saya rasa macam ada seseorang sedang memerhatikan saya, membuatkan saya menoleh ke kiri. Ya Allah...! Dia! Dia yang sedang bermain di fikiran saya, kini berada di sisi saya! Saya pandang. Dia pandang. Akhirnya...senyum. Fuh..!! Senario romantik dalam drama cinta!" Saya bercinta kah??? Suspennya nak jawab..Tidaklah..cuma membayangkan senario romantik ini saja.

Tiba2 saja kalimah ini melintasi fikiran saya sewaktu sedang memandu tadi. Mungkin sebab ini minggu terakhir, kelas terakhir saya berjumpa pelajar2 yang comel2 dan handsome2 tu, membuatkan saya terkenang semula zaman muda2 di universiti dulu.

CINTA adalah kertas projek individu saya untuk kelas Pengantar Psikologi di UUM. Bukan senang rupanya menafsir cinta. Saya perlu merujuk kepada beberapa jurnal, ensiklopedia serta beberapa artikel dalam majalah dan akhbar. Hasilnya...saya dapat A untuk subjek tersebut!

Cinta wujud kerana berbagai faktor dan alasan. Tetapi cinta yang paling agung adalah cinta kepada Allah dan keranaNya.


Cinta 2 (13 Oktober):


Pagi tadi sewaktu sedang memandu di bulatan hadapan pintu masuk UiTM, saya dengar radio Era. Topik hari ini tentang cinta berputik kembali. Hmmm..interesting! Seorang pemanggil wanita bercerita, suaminya meninggalkan dia bersama anak2nya (4 orang) setelah berkahwin 23 tahun semata2 kembali kepada kekasih lamanya. Apa alasannya...?? Kalau dalam kelas, saya akan gunakan istilah "faktor" atau "determinants" . What are the factors that cause the situation to happen? Tak payah jawab soalan ni..Sebab, macam2 alasan dan faktor yang akan timbul.

Apa2 pun, CINTA itu sangat indah. Bila kita mencintai Allah, dicintai Allah..nikmatnya lagi terasa. Rasa bahagia yang sukar untuk ditafsirkan. Rasa tenang, damai, nyaman...mmmm..itulah cinta. Tiada CINTA yang paling bahagia melainkan CINTA KEPADA ALLAH.



No comments:

Post a Comment