Thursday 18 June 2009

PELAJAR DAN BELAJAR

Kesibukan di tempat kerja sudah mula terasa sejak pelajar2 menerima keputusan peperiksaan akhir. Setiap hari deringan telefon tidak berhenti2 dengan pelbagai persoalan yang kadangkala membuatkan saya termenung seketika. Itu tidak kira lagi pelajar yang berjumpa secara individu di ofis untuk meluahkan masalah berkaitan pengajian dan bertanya berbagai persoalan.


Ada dua tiga orang pelajar yang datang berjumpa dengan masalah terpaksa menambahkan tempoh pengajian, ada juga yang hendak bertukar mod pengajian ke separuh masa dan ada juga yang mahu bertukar kampus di saat2 akhir berada di UiTM. Dalam setiap pertemuan, saya sering menasihatkan pelajar, ingat apa objektif kita datang ke UiTM, sentiasa ingat tanggungjawab sebagai seorang anak pada ibu bapa, tentang susah payah keluarga, tanggungjawab diri sendiri, tanggungjawab sebagai seorang rakyat untuk negaranya...yang penting sekali tanggungjawab sebagai seorang muslim. Dalam kelas atau pertemuan secara peribadi, inilah nasihat2 saya pada pelajar.


Minggu depan peperiksaan intersessi dan peperiksaan khas bermula. Saya kata menuntut ilmu itu satu ibadah. Pesan saya pada pelajar2, belajarlah bersungguh2, pastikan anda lulus dan berbaloi dengan bayaran RM200 untuk satu subjek yang diambil. Apabila ikhlas sewaktu belajar, InsyaAllah akan dipermudahkan oleh Allah untuk menerima ilmu..dan paling penting mendapat keredhaan dari pensyarah sendiri.


Sempena peperiksaan yang akan menjelang ini, saya doakan agar semua pelajar2 yang saya kasihi mendapat kejayaan dalam peperiksaan kali ini.

No comments:

Post a Comment