Monday 2 November 2009

MAJLIS PERKAHWINAN



Hari Jumaat yang lepas, saya dan keluarga pulang ke kampung suami, ada majlis perkahwinan. Adik ipar, Yen, buat majlis perkahwinan untuk anaknya. Pagi Sabtu, lepas solat subuh, saya dah mula menolong sikit2 kat dapur. Suami macam biasa..tugasnya merakamkan detik2 bersejarah tu bermula dari malam semalamnya, berlanjutan hingga ke lepas subuh. Kemeriahan suasana subuh itu buat saya rasa rindu pada masa2 lalu...Teringat pulak meriahnya waktu majlis perkahwinan saya dulu.





Majlis bermula dalam pukul 11 pagi. Ayong sibuk menolong rewang bersama sepupu2 yang sebaya dengannya. Pertama kali dia melakukan tugas tersebut. " Seronok" katanya bila ditanya perasaannya waktu itu. Siap menyambung " Kalau ayong kawin, boleh ke ayong pun rewang juga?' Saya dan suami senyum..mengerti bahawa dia sangat2 seronok dapat menyumbang sedikit tenaga pada majlis tersebut.

Dalam pukul 4 petang, hujan turun lebat, namun tidak membantutkan kunjungan para tetamu. kemeriahan majlis berakhir dalam pukul 6 petang...Masa untuk mengemas. Malamnya..rasa penat, tertidur awal. Walau penat, kemeriahan dan rasa puas hati tetap terasa. Saya seronok. Anak2 yang lain juga seronok.


Dalam diam2, saya rasa tak sabar nak menanti majlis perkahwinan anak2 saudara yang seterusnya...Awie, Amy...entah bila...Harap2 saya masih punya kesempatan untuk meraikan mereka...InsyaAllah...








No comments:

Post a Comment