Monday 21 February 2011

MARAH DAN HIPOKRIT

Saya paling tidak suka orang yang berpura-pura. Atau dengan kata lain..hipokrit! Ada sesetengah orang, boleh tunjuk 'macho' atau 'anggun' depan orang lain, lebih2 lagi depan orang yang disukai tapi..pada hakikatnya...perangai macam harimau nak mencakar orang!

Kenapa mesti hipokrit? Nak tunjuk pada orang (especially orang yang diminati) yang kita ni baik? Nak tunjuk yang kita ni gentleman or feminine? No way..! Saya ni tak reti nak tunjuk2. Kalau saya nak marah, saya marah. Kalau saya rasa, saya masih boleh bersabar, saya akan diam. Kalau anak2 buat salah dan perlu dimarahi, saya akan marah betul2! Tak kira dengan anak saudara ke..anak kawan ke...Saya ni kejam ke..atau garang? Tidak..saya ni anggap mereka semua (anak2 saya, anak2 saudara) macam anak sendiri. Sebab nak mendidik mereka, sebab sayangkan mereka, sebab nak mereka semua menjadi orang yang berilmu dan beriman. Kenapa mesti memilih bulu pulak? Ada orang memilih anak saudara pulak. Ada sesetengah anak saudara yang dia sayang, cakap lembut, bak kata orang lembut gigi dari lidah, tapi ada pulak anak saudara yang dia boleh marah macam harimau nak terkam kucing!

Macam tu lah juga saya marah pelajar2 saya. Minggu depan ni minggu terakhir saya bersama mereka. Mereka akan menduduki peperiksaan akhir pada 10 Mac. Betul2 tarikh saya akan ke hospital untuk menjalani pembedahan. Minggu ni saya ambil peluang untuk membebel dan memberi nasihat akhir kepada pelajar2 saya. Saya kata pada mereka, 'Umur awak semua hampir sama dengan umur anak sulung saya. Saya anggap awak semua macam anak saya. Sebab tu saya marah kalau awak semua malas, tak menumpukan perhatian dalam kelas, main2 dalam kelas, sibuk dengan handphone berbanding syarahan saya di depan. Bayangkan harapan dan impian ibu bapa awak macamana impian dan harapan saya terhadap anak saya.." Hmm..macam2 saya berleter. Semua terdiam mendengar leteran saya. Apa2 pun saya berharap satu hari nanti mereka akan sedar dan ingat pada segala leteran saya.


No comments:

Post a Comment