Sunday 10 May 2009

HAPPY MOTHER'S DAY

"Happy Mother's Day. I love you" Itulah sms (pesanan ringkas) yang saya terima dari abang uda (anak ketiga) sempena Hari Ibu hari ini. Fitri dan Fareha mengucapkannya sewaktu saya hantar mereka pulang ke asrama tadi. Bangga menerima ucapan tersebut dari anak2. Bagi saya, itulah hadiah dan penghargaan yang paling bernilai dan bermakna, tulus dari hati anak2...

Minum petang tadi seperti minggu yang lalu, saya sediakan cucur ikan bilis, goreng sosej dan air teh susu (kegemaran Fitri). Masuk saja ke dapur Fitri dah bertanya"Hmmm..sedapnya bau..Mama masak apa?" Saya kata "Alah..mama goreng jemput2 aje..Itupun bau sedap ke..? Mama dah buatkan air teh, kegemaran ayong." Lepas tu, Fitri kata, "Mama ni memanglah Mama yang baik.." Hampir menitik airmata saya mendengar kata2 Fitri. Sambil menuang air dalam gelas, hati saya berkata2 'macamana kalau mama dah tak ada lagi...? ' Saya tak dapat membayangkan bagaimana perasaan anak2 bila saya tiada lagi untuk selama2nya...

Mereka adalah kehidupan saya. Waktu saya berdoa selepas solat tadi, saya rasa saya perlu hidup, perlu kuat semangat...untuk anak2 dan suami. Dan secara hakikatnya, kerana Allah s.w.t. Sepanjang perjalanan dari Kulai ke Segamat, saya rindukan emak...dan terbayang segala pengorbanan emak selama ini. Sempena Hari Ibu ini, saya doakan emak dan emak mentua saya sihat dan dirahmati Allah selalu. Terima kasih untuk semua yang bergelar ibu.....

No comments:

Post a Comment