Friday 26 November 2010

DOA SEORANG IBU.

Keputusan peperiksaan akhir di peringkat MRSM telah keluar. Fitri mendapat CGPA 3.08. Dia betul2 gembira dan bersyukur. Walaupun ada beberapa subjek tidak cemerlang (A), tetapi masih lulus dengan baik. Dia memberitahu saya, "Mama, ayong beryukur Ayong dapat keputusan ni. Soalan memang betul2 susah. Markah peperiksaan akhir pulak hanya diambil 60% sahaja dari markah keseluruhan. Dan ada beberapa subjek masa peperiksaan 1 dan 2 Ayong tak perform." Saya kata, "Alhamdulillah. Ini yang terbaik yang Allah bagi. Ayong kena usaha lagi terutama untuk subjek2 penting." Dia tanya saya lagi, "Mama happy?" Saya senyum, mengangguk.


Dalam bilik, saya menangis sepuas2nya ketika bersolat. Saya tahu dia begitu gigih berusaha untuk berjaya. Ketika orang lain balik bercuti (masa Hari Deepavali), dia tak bercuti. Bila saya tanya kenapa tak balik cuti? Dia cuma kata, Ayong tak boleh, Ma..Ayong kena study. Ayong bukan budak pandai sangat. Saya terharu dengan kata2 Ayong. Ia benar2 menyentuh hati saya. Lama saya memohon pada Allah, merayu pada Allah mohon Allah berikan yang terbaik untuk Fitri. Berkati segala ilmu2nya. Saya mohon pada Allah agar merestui dan memberkati cita-citanya dan impiannya. Dia pernah beritahu saya, "Ayong nak buat mama happy. Sekali pun tak apalah, mama tengok Ayong naik pentas". Namun impiannya belum direstui.


Sebagai seorang ibu..apa lagi yang mampu saya lakukan? Memberi semangat dan merestuinya. Itulah doa saya..siang dan malam. Tahun hadapan dia akan menduduki SPM. Saya sentiasa mendoakan kejayaannya. Ya Allah...Kau restuilah dia....Amin.

No comments:

Post a Comment