Sunday 7 November 2010

DEMI ANAK

Sewaktu Fitri telefon bertanya sama ada boleh kah kami melawatnya pada cuti Deepavali, suami terus mengatakan "Ya". Agak terkejut juga dengan jawapan suami kerana sekolah Fitri bukannya dekat. Nun jauh di Muar. Kesanggupan suami mengunjungi anak yang jauh di Selatan membuatkan saya terharu dengan kasih seorang ayah.

Hari Sabtu, 6hb kami bergerak dari Shah Alam dalam pukul 7.30 pagi, terus menuju ke MRSM Muar untuk melihat Fitri. Sepanjang perjalanan agak tenang. Kami sampai di Muar dalam pukul 10 pagi, terus membawanya keluar makan sate (favourite saya dan idaman saya). Lepas makan, suami terus mengajak kami ke Melaka, 'bawa Ayong jalan2,' katanya.

Window shopping dan ber'shopping' di Melaka selama 4 jam, kemudian terus bawa Fitri pulang semula ke Muar sebelum pukul 6 petang dan kemudian kami balik semula ke Shah Alam membuatkan saya amat kagum dengan pengorbanan suami. Dalam kesibukan beliau sejak 3 minggu terakhir ini kami tetap mengambil sedkit kesempatan untuk menjenguk keluarga di kampung dan mengunjungi anak di Muar. Memang suami nampak sangat letih. 3 minggu berturut2 dia memandu di celah2 kesibukan kerja yang menuntut masa tidak berhenti2. Saya pula menjaga peperiksaan pada hari Ahad keesokkannya.

Sekarang saya percaya, "Kasihnya ayah, sangguplah berkorban...Kasihnya ibu, membawa ke syurga.." Demi anak2, inilah pengorbanan seorang ayah...

No comments:

Post a Comment