Friday 3 July 2009

AMANAH

Hari Rabu yang lepas merupakan hari Perasmian Minggu Mesra Siswa untuk pelajar2 baru. Saya memang tak pernah 'miss' menghadiri majlis ini, dari saya sebagai pensyarah biasa hinggalah sewaktu saya memegang jawatan KP. Saya suka melihat pelajar2 baru yang akan saya didik, yang akan memegang amanah yang telah diberi oleh ibu bapa, menjadi harapan keluarga, idola pada adik2...dan yang akan memikul tanggungjawab untuk masa depan diri sendiri, agama, bangsa dan negara.



Dulu, bila lagu "UiTM diHatiku" dinyanyikan oleh pelajar2 baru, saya akan sebak. Bagi saya ia adalah satu lagu yang mengingatkan saya tentang pengorbanan UiTM melahirkan insan yang berjaya, yang berbakti kepada bangsa dan negara, Bumiputera khususnya. Malah, hingga sekarang ni, bila lagu Wawasan Setia Pelajar dimainkan (menggantikan UiTM di Hatiku) perasaan sebak itu turut terasa. Setiap kali berada dalam majlis ini, saya akan terfikir, adakah bakal2 pelajar saya ini menghayati setiap bait2 lagu yang dinyanyikan? Tahukah mereka betapa beratnya amanah dan tanggungjawab yang mereka pikul untuk mendaulatkan bangsa mereka?


Amanah..ia tetap satu amanah. Saya seringkali menasihatkan pelajar di dalam kelas, pelihara amanah yang diberikan sebaik mungkin. Apa2 yang dilakukan, yang ingin dilakukan, ingat balik pada ibu dan ayah..pada impian mereka..pada harapan mereka..Itulah nasihat saya selalu. Semoga pelajar DIB saya akan terus cemerlang, mengharumkan nama DIB di UiTM ini.


Amin...

2 comments:

  1. thank you. setakat ni confirm ada 1 kelas aje. kelas satu lagi, student tak datang(bachelor part 1).

    ReplyDelete