Tuesday 7 July 2009

FIKRIE AIMAN


Dia adalah anak ke 3 saya. Dia adalah anak yang baik. Badannya yang kecil tidak menunjukkan usianya 10 tahun. Dengan usia yang kecil itu, dia telah melakukan satu pengorbanan yang besar untuk keselesaan saya (mamanya) dan kakaknya (fareha). Dua tahun lepas, dia telah mengorbankan masa kecilnya, masa bermanjanya, masa yang sepatutnya dia terima dari saya sebagai mamanya, untuk menemani kakaknya (fareha) yang terpaksa saya hantar ke kampung kerana saya tidak mampu memantau akademiknya yang telah menurun. Aiman..yang tidak pernah ada masalah itu, terpaksa bertukar sekolah ke kampung, dengan alasan menemani kakaknya bersekolah di sana.


Ia merupakan satu keputusan yang amat berat untuk saya lakukan ketika itu. Setiap malam saya menangis merinduinya. Dia telah berkorban untuk saya..Dengan alasan tiada pembantu dan saya tidak dapat berulang alik ke rumah untuk mengambil dan menghantarnya ke sekolah, maka saya telah membuat keputusan yang tak sepatutnya saya ambil.


Saya tak mahu melakukan kesilapan lagi. Bila berpindah ke Shah Alam nanti, saya mahu membawanya bersama. Dia sangat gembira. Dia selalu beritahu saya, dia rindukan saya, rindukan abahnya, rindukan baby..Dia selalu kata, dia sunyi, bosan..keseorangan ( sejak Fareha tinggal di asrama). Dia selalu menyalahkan Fareha atas kerana dia terpaksa bersendirian di kampung (walaupun saya selalu balik menjenguk dia, namun masa yang ada itu tidak sama sebagaimana yang diperolehi oleh adik2nya yang lain). Sebagai ibu, saya tahu perasaan yang melonjak dalam hatinya. Saya dapat rasakan rasa rindu yang dialaminya sebagaimana rindunya saya pada dia. Saya tak sanggup berjauhan dengannya lagi. Saya tak sanggup melihat dia terus berkorban....


Bagi saya, dia telah melakukan satu pengorbanan yang saya sendiri tidak pernah lakukan. Saya akan pastikan dia akan bersama saya...di sisi saya...

No comments:

Post a Comment