Friday 11 September 2009

SELAMAT HARIRAYA

Tahun ini, persiapan sambutan hariraya tak semeriah tahun2 yang lalu. Sementelah pula, anak2 (terutama Ika) baru sahaja sembuh dari demam. Sedih hati melihat anak2 demam satu persatu masih belum hilang walaupun kini, semuanya telah sihat...Alhamdulilah. Tahun ini, saya banyak menginsafi nasib mereka yang tidak dapat menikmati kegembiraan hariraya seperti yang saya dan keluarga miliki. Banyak sangat pengajaran yang saya dapat tahun ini, membuatkan saya lebih insaf dan bersyukur dengan nikmat yang Allah berikan.


Fitri pula akan menduduki peperiksaan PMRnya 2 minggu selepas hariraya. Sokongan dan semangat dari saya dan abahnya sangat2 diperlukan di waktu ini. Dia sendiri pernah memberitahu saya dia 'belum ada mood nak beraya tahun ni'.


Bagi saya, kemajuan dan pembangunan ekonomi, berteraskan perkembangan sains dan teknologi sudah kurang membezakan suasana hariraya dengan hari2 biasa. Manakan tidak, untuk pulang ke kampung , menziarahi sanak saudara, berhubung mesra, tidak semestinya boleh dilakukan pada hariraya. Pembangunan infrastruktur yang pesat dapat menghubungkan jarak yang jauh dalam masa yang cepat. Untuk meminta maaf, kenapa mesti menunggu hariraya..? Itupun, jika umur masih kesampaian mencecah Syawal, bagaimana kalau tak sempat? Bagi saya, tak salah mengucapkan maaf setiap hari..asalkan ia datang dari hati yang ikhlas.
Zaman berubah, kehidupan kita juga turut berubah selaras dengan pemodenan zaman. Hariraya tetap hariraya...Paling penting, hariraya meraikan mereka yang telah berjuang melawan nafsu di bulan Ramadhan. Itulah erti hariraya...
"SELAMAT HARIRAYA IDILFITRI, MAAF ZAHIR BATIN...SEMOGA HARIRAYA INI LEBIH DIBERKATI"....AMIN.

No comments:

Post a Comment